Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Błędowie

05-620 Błędów

ul. Stary Rynek 9

tel./fax. 48 668 03 56

mail: sekretariat@bledow.edu.pl

"D jak długi łańcuch" i "F jak fryzjer"

W grudniu i styczniu kontynuowaliśmy realizację zadań z projektu “Alfabet logopedyczny”. Tym razem uczniowie z oddziałów 0a i 0b wykonali dwa ćwiczenia “D jak długi łańcuch” i “F jak fryzjer”. 

1. “D jak długi łańcuch” - Dzieci wykonywały łańcuch choinkowy z papieru według własnego pomysł. Podczas klejenia i wycinania uczniowie pilnowani prawidłowej pozycji spoczynkowej języka i warg oraz oddychania torem nosowym.

2. “F jak fryzjer” - Zadaniem dzieci było dmuchanie na przygotowany szablon fryzury, w taki sposób by poruszyć włosami postaci. Dmuchaliśmy na różne sposoby: szybko i krótko lub wolno i długo, delikatnie albo mocno. W ten sposób wydłużaliśmy fazę oddechową, kształtowaliśmy prawidłowy tor oddechowy.

Prawidłowa pozycja języka i warg oraz oddech torem nosowym to niezwykle ważne elementy terapii logopedycznej. Nieprawidłowości w tym zakresie i przewlekłe oddychanie ustami mogą prowadzić m.in. do: wad wymowy, wad zgryzu, ślinienia, zmiany rysów twarzy, osłabienia sprawności mięśni języka i warg.

Jaka jest prawidłowa pozycja języka i warg w spoczynku, czyli kiedy nic nie mówimy:

  • język jest lekko wklejony do podniebienia twardegoo;
  • zęby są zbliżone do siebie, ale nie zaciśnięte;
  • usta są lekko ze sobą złączone;
  • wdech i wydech odbywa się przez nos.

Jak można ćwiczyć pozycję spoczynkową języka w domu?

Połóż na przedniej części języka kawałek płatka kukurydzianego/płatka cheerios, przyklej język do podniebienia twardego. Zbliż zęby, domknij usta, oddychaj przez nos. Przytrzymaj taką pozycję przez 30 sekund. 

 

Małgorzata Cieślikowska,

logopeda