- Odwiedziny: 1800251
- Do końca roku: 243 dni
- Do wakacji: 50 dni
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Błędowie
-
Statystyki
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-05-02
Imieniny: Longiny, Toli
"D jak długi łańcuch" i "F jak fryzjer"
W grudniu i styczniu kontynuowaliśmy realizację zadań z projektu “Alfabet logopedyczny”. Tym razem uczniowie z oddziałów 0a i 0b wykonali dwa ćwiczenia “D jak długi łańcuch” i “F jak fryzjer”.
1. “D jak długi łańcuch” - Dzieci wykonywały łańcuch choinkowy z papieru według własnego pomysł. Podczas klejenia i wycinania uczniowie pilnowani prawidłowej pozycji spoczynkowej języka i warg oraz oddychania torem nosowym.
2. “F jak fryzjer” - Zadaniem dzieci było dmuchanie na przygotowany szablon fryzury, w taki sposób by poruszyć włosami postaci. Dmuchaliśmy na różne sposoby: szybko i krótko lub wolno i długo, delikatnie albo mocno. W ten sposób wydłużaliśmy fazę oddechową, kształtowaliśmy prawidłowy tor oddechowy.
Prawidłowa pozycja języka i warg oraz oddech torem nosowym to niezwykle ważne elementy terapii logopedycznej. Nieprawidłowości w tym zakresie i przewlekłe oddychanie ustami mogą prowadzić m.in. do: wad wymowy, wad zgryzu, ślinienia, zmiany rysów twarzy, osłabienia sprawności mięśni języka i warg.
Jaka jest prawidłowa pozycja języka i warg w spoczynku, czyli kiedy nic nie mówimy:
- język jest lekko wklejony do podniebienia twardegoo;
- zęby są zbliżone do siebie, ale nie zaciśnięte;
- usta są lekko ze sobą złączone;
- wdech i wydech odbywa się przez nos.
Jak można ćwiczyć pozycję spoczynkową języka w domu?
Połóż na przedniej części języka kawałek płatka kukurydzianego/płatka cheerios, przyklej język do podniebienia twardego. Zbliż zęby, domknij usta, oddychaj przez nos. Przytrzymaj taką pozycję przez 30 sekund.
Małgorzata Cieślikowska,
logopeda