Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Błędowie

05-620 Błędów

ul. Stary Rynek 9

tel./fax. 48 668 03 56

mail: sekretariat@bledow.edu.pl

Godzina dla MŁODYCH GŁÓW

Program profilaktyczny Godzina dla Młodych Głów jest częścią projektu MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA założonej przez Martynę Wojciechowską. Sam projekt jest reakcją na dynamiczny wzrost zachowań samobójczych w Polsce (według danych Policji w 2022 r. odnotowano ponad 2031 prób samobójczych młodych ludzi, o 140 proc. więcej niż w 2020 r.). Projekt MŁODE GŁOWY zapoczątkowało badanie „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, w którym udział wzięło 184 tys. uczniów i uczennic w wieku 10–19 lat ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Wyniki badania dzieci i młodzieży w ramach projektu MŁODE GŁOWY pokazują skalę problemu. My, dorośli, już wiemy, że bez podjęcia szybko działań w obszarze zdrowia psychicznego za rok lub dwa możemy być w bardzo złym miejscu.

Obraz dzieci i młodzieży, jaki wyłania się z pozyskanych wyników badania, to obraz często przepełniony samotnością, niską samooceną i niskim poczuciem sprawczości. Autorzy badania roboczo nazwali ten stan triadą kryzysu psychicznego dzieci i młodzieży, która przyczynia się m.in. do dramatycznego wzrostu myśli samobójczych wśród młodych ludzi, zachowań samobójczych i podejmowanych zamachów samobójczych. W dużym uproszczeniu: dzieci w kryzysie psychicznym to dzieci przekonane o tym, że nic nie znaczą, niczego nie potrafią i dla nikogo nie są ważne. Obraz ten dopełnia niski poziom zaufania społecznego młodych, brak wiary w skuteczność profesjonalnej pomocy czy wsparcia społecznego i skala doświadczanej przemocy rówieśniczej, domowej oraz doświadczania hejtu. Bez wątpienia ważnym obszarem wsparcia dla dzieci i młodzieży pozostają znaczące osoby dorosłe – rodzice i nauczyciele, dlatego w projekcie MŁODE GŁOWY wspieramy również rodziców/opiekunów oraz nauczycieli i nauczycielki – ponieważ chcemy tworzyć koalicję osób i instytucji działających na rzecz poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Cel ogólny programu
Program profilaktyczny Godzina dla MŁODYCH GŁÓW ma na celu wsparcie dzieci i młodzieży, a także nauczycieli i nauczycielek w działaniach z obszaru profilaktyki zdrowia psychicznego podejmowanych według określonych scenariuszy, których zadaniem jest otwarta rozmowa o zdrowiu psychicznym, w tym wzmocnienie poczucia sprawczości wśród dzieci i młodzieży szkolnej oraz pierwsza pomoc psychologiczna (PPP) – w pierwszym półroczu; oraz higiena cyfrowa i bezpieczeństwo w sieci – w drugim półroczu.

Cele szczegółowe programu
• Wsparcie dzieci i młodzieży w procesie rozpoznawania i nazywania: emocji, potrzeb i granic.
• Wsparcie dzieci i młodzieży w kształtowaniu umiejętności komunikowania swoich emocji,
potrzeb i granic oraz szukania pomocy (nabywanie i rozwijanie kompetencji rozpoznawania
emocji w swoim ciele; myślach i zachowaniu; nabywanie i rozwijanie umiejętności nazywania
potrzeb stojących za emocjami; nabywanie i rozwijanie umiejętności oceny natężenia
potrzeb i rozpoznawania związanych z nimi granic; nabywanie i rozwijanie kompetencji
komunikowania tego, co czują i czego doświadczają uczniowie i uczennice.
• Wsparcie dzieci i młodzieży w budowaniu relacji: ja i moja relacja ze światem online
(ćwiczenia nawiązujące do higieny cyfrowej, profilaktyka e-uzależnień); nabycie i rozwijanie
kompetencji zadbania o higienę cyfrową.
• Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci w środowisku offline i online poprzez nabywanie
i rozwijanie kompetencji rozpoznawania, wyznaczania i komunikowania granic,
rozróżniania sytuacji, w których ktoś wyraża własne zdanie, świadomości, co to jest
hejt; rozpoznawania i reagowania na przemoc, m.in. na cyberprzemoc – kontynuacja zajęć
z pierwszego półrocza.
• Wsparcie dzieci i młodzieży w budowaniu relacji: ja i krytyczne myślenie (ćwiczenia
wzmacniające naukę weryfikowania treści, zwiększające również wgląd we własne
zachowania online).
• Wsparcie dzieci i młodzieży w rozwijaniu alternatywnych aktywności do aktywności online
w ramach tematu: „Aktywność fizyczna. Dlaczego mózg potrzebuje ciała”.
• Nauka korzystania z pierwszej pomocy psychologicznej (PPP).
• Normalizowanie otwartej rozmowy o zdrowiu psychicznym.

Źródło: www.mlodeglowy.pl