- Odwiedziny: 2176430
- Do końca roku: 47 dni
- Do wakacji: 225 dni
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Błędowie
-
Statystyki
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-11-14
Imieniny: Emila, Laury
Godzina dla MŁODYCH GŁÓW
Program profilaktyczny Godzina dla Młodych Głów jest częścią projektu MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA założonej przez Martynę Wojciechowską. Sam projekt jest reakcją na dynamiczny wzrost zachowań samobójczych w Polsce (według danych Policji w 2022 r. odnotowano ponad 2031 prób samobójczych młodych ludzi, o 140 proc. więcej niż w 2020 r.). Projekt MŁODE GŁOWY zapoczątkowało badanie „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, w którym udział wzięło 184 tys. uczniów i uczennic w wieku 10–19 lat ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Wyniki badania dzieci i młodzieży w ramach projektu MŁODE GŁOWY pokazują skalę problemu. My, dorośli, już wiemy, że bez podjęcia szybko działań w obszarze zdrowia psychicznego za rok lub dwa możemy być w bardzo złym miejscu.
Obraz dzieci i młodzieży, jaki wyłania się z pozyskanych wyników badania, to obraz często przepełniony samotnością, niską samooceną i niskim poczuciem sprawczości. Autorzy badania roboczo nazwali ten stan triadą kryzysu psychicznego dzieci i młodzieży, która przyczynia się m.in. do dramatycznego wzrostu myśli samobójczych wśród młodych ludzi, zachowań samobójczych i podejmowanych zamachów samobójczych. W dużym uproszczeniu: dzieci w kryzysie psychicznym to dzieci przekonane o tym, że nic nie znaczą, niczego nie potrafią i dla nikogo nie są ważne. Obraz ten dopełnia niski poziom zaufania społecznego młodych, brak wiary w skuteczność profesjonalnej pomocy czy wsparcia społecznego i skala doświadczanej przemocy rówieśniczej, domowej oraz doświadczania hejtu. Bez wątpienia ważnym obszarem wsparcia dla dzieci i młodzieży pozostają znaczące osoby dorosłe – rodzice i nauczyciele, dlatego w projekcie MŁODE GŁOWY wspieramy również rodziców/opiekunów oraz nauczycieli i nauczycielki – ponieważ chcemy tworzyć koalicję osób i instytucji działających na rzecz poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Cel ogólny programu
Program profilaktyczny Godzina dla MŁODYCH GŁÓW ma na celu wsparcie dzieci i młodzieży, a także nauczycieli i nauczycielek w działaniach z obszaru profilaktyki zdrowia psychicznego podejmowanych według określonych scenariuszy, których zadaniem jest otwarta rozmowa o zdrowiu psychicznym, w tym wzmocnienie poczucia sprawczości wśród dzieci i młodzieży szkolnej oraz pierwsza pomoc psychologiczna (PPP) – w pierwszym półroczu; oraz higiena cyfrowa i bezpieczeństwo w sieci – w drugim półroczu.
Cele szczegółowe programu
• Wsparcie dzieci i młodzieży w procesie rozpoznawania i nazywania: emocji, potrzeb i granic.
• Wsparcie dzieci i młodzieży w kształtowaniu umiejętności komunikowania swoich emocji,
potrzeb i granic oraz szukania pomocy (nabywanie i rozwijanie kompetencji rozpoznawania
emocji w swoim ciele; myślach i zachowaniu; nabywanie i rozwijanie umiejętności nazywania
potrzeb stojących za emocjami; nabywanie i rozwijanie umiejętności oceny natężenia
potrzeb i rozpoznawania związanych z nimi granic; nabywanie i rozwijanie kompetencji
komunikowania tego, co czują i czego doświadczają uczniowie i uczennice.
• Wsparcie dzieci i młodzieży w budowaniu relacji: ja i moja relacja ze światem online
(ćwiczenia nawiązujące do higieny cyfrowej, profilaktyka e-uzależnień); nabycie i rozwijanie
kompetencji zadbania o higienę cyfrową.
• Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci w środowisku offline i online poprzez nabywanie
i rozwijanie kompetencji rozpoznawania, wyznaczania i komunikowania granic,
rozróżniania sytuacji, w których ktoś wyraża własne zdanie, świadomości, co to jest
hejt; rozpoznawania i reagowania na przemoc, m.in. na cyberprzemoc – kontynuacja zajęć
z pierwszego półrocza.
• Wsparcie dzieci i młodzieży w budowaniu relacji: ja i krytyczne myślenie (ćwiczenia
wzmacniające naukę weryfikowania treści, zwiększające również wgląd we własne
zachowania online).
• Wsparcie dzieci i młodzieży w rozwijaniu alternatywnych aktywności do aktywności online
w ramach tematu: „Aktywność fizyczna. Dlaczego mózg potrzebuje ciała”.
• Nauka korzystania z pierwszej pomocy psychologicznej (PPP).
• Normalizowanie otwartej rozmowy o zdrowiu psychicznym.
Źródło: www.mlodeglowy.pl