- Odwiedziny: 2120257
- Do końca roku: 77 dni
- Do wakacji: 255 dni
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Błędowie
-
Statystyki
-
Kalendarium
Wtorek, 2024-10-15
Imieniny: Jadwigi, Leonarda
Ćwiczenia oddechowe “Ł jak łódka” i “B jak biedronka”
Tym razem, podczas zajęć wykonaliśmy dwa rodzaje ćwiczeń oddechowych.
- Zadanie “Ł jak łódka” to ćwiczenie oddechowe, które ma na celu uświadomienie siły strumienia wydychanego powietrza. Przed przystąpieniem do ćwiczenia należało wykonać łódki z różnych materiałów, takich jak papier, wykałaczki czy kartka. Zadaniem dzieci było wprawianie ich w ruch za pomocą wydychanego powietrza. Prowadzący podawał wskazówki dotyczące techniki dmuchania – można było dmuchać wolno i delikatnie lub szybko i mocno.
- Zadanie “B jak biedronka” miało na celu ćwiczenie różnicowania fazy wdechu i wydechu oraz usprawnianie podniebienia miękkiego. Uczniowie otrzymali szablon biedronki oraz czarne kółka wycięte z papieru. Ich zadaniem było przyłożenie słomki do kółeczka, zassanie powietrza, dzięki czemu można było przenieść kółko na skrzydełko biedronki.
Im cieńsza i dłuższa słomka, tym trudniej wykonać zadanie. W domu można wykonać podobne ćwiczenie, np. przenosić słomką do kubeczka kawałki bibuły.
Prawidłowy tor oddechowy stanowi podstawowy element terapii logopedycznej. Dysfunkcja oddychania (czyli oddychanie przez usta) jest jednym z najczęściej spotykanych nieprawidłowości. W czasie spoczynku, kiedy nic nie mówimy, oddychamy przez nos. Powietrze jest wtedy ogrzane, nawilżone i oczyszczone. Prawidłowe oddychanie wpływa na pojemność
i wydolność klatki piersiowej, poziom napięcia mięśniowego oraz artykulację.
Podczas mówienia i śpiewania wdychamy powietrze głównie przez usta, częściowo przez nos,
a wydychamy przez usta lub nos, w zależności od wypowiadanych dźwięków.*
*Źródło: Skorek, M. Rządzka, Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci, 2011