Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Błędowie

05-620 Błędów

ul. Stary Rynek 9

tel./fax. 48 668 03 56

mail: sekretariat@bledow.edu.pl

Ćwiczenia oddechowe “Ł jak łódka” i “B jak biedronka”

Tym razem, podczas zajęć wykonaliśmy dwa rodzaje ćwiczeń oddechowych. 

  1. Zadanie “Ł jak łódka” to ćwiczenie oddechowe, które ma na celu uświadomienie siły strumienia wydychanego powietrza. Przed przystąpieniem do ćwiczenia należało wykonać łódki z różnych materiałów, takich jak papier, wykałaczki czy kartka. Zadaniem dzieci było wprawianie ich w ruch za pomocą wydychanego powietrza. Prowadzący podawał wskazówki dotyczące techniki dmuchania – można było dmuchać wolno i delikatnie lub szybko i mocno.

  2. Zadanie “B jak biedronka” miało na celu ćwiczenie różnicowania fazy wdechu i wydechu oraz usprawnianie podniebienia miękkiego. Uczniowie otrzymali szablon biedronki oraz czarne kółka wycięte z papieru. Ich zadaniem było przyłożenie słomki do kółeczka, zassanie powietrza, dzięki czemu można było przenieść kółko na skrzydełko biedronki.
    Im cieńsza i dłuższa słomka, tym trudniej wykonać zadanie. W domu można wykonać podobne ćwiczenie, np. przenosić słomką do kubeczka kawałki bibuły.

Prawidłowy tor oddechowy stanowi podstawowy element terapii logopedycznej. Dysfunkcja oddychania (czyli oddychanie przez usta) jest jednym z najczęściej spotykanych nieprawidłowości. W czasie spoczynku, kiedy nic nie mówimy, oddychamy przez nos. Powietrze jest wtedy ogrzane, nawilżone i oczyszczone. Prawidłowe oddychanie wpływa na pojemność
i wydolność klatki piersiowej, poziom napięcia mięśniowego oraz artykulację. 
Podczas mówienia i śpiewania wdychamy powietrze głównie przez usta, częściowo przez nos,
a wydychamy przez usta lub nos, w zależności od wypowiadanych dźwięków.*

*Źródło: Skorek, M. Rządzka, Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci, 2011